لباس زیر

آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟

برخی بر این گمان هستند که استفاده از سوتین در خانم‌ها، باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود. برای مثال برخی از افراد و متخصصین بر این باورند که استفاده از سوتین باعث ایجاد سرطان در خانم‌ها خواهد شد. دلیل این باور این دست از افراد آن است که سوتین با سیم‌های زیرین، جریان لنفاوی در زیر سینه‌ها را دچار اختلال می‌کند و از آن ممانعت به عمل می‌آورد. نتیجه این اختلال در جریان رگ‌های لنفی، ایجاد عفونت به طبع آن بروز سرطان خواهد بود. در این مقاله از فروشگاه لباس زیر زنانه و مردانه ماییدا بر آن شدیم که پاسخی کامل به این پرسش دهیم که آیا واقعا بستن سوتین باعث سرطان سینه می‌شود؟ با ما همراه باشید.

 

بستن سوتین و ارتباط آن با سرطان

طبق برخی از شایعاتی که در بستر اینترنت و فضای مجازی گسترش یافته، استفاده از سوتین توسط خانم‌ها می‌تواند یکی از دلایل بروز مشکلاتی مثل سرطان سینه باشد. توجه داشته باشید که سرطان سینه دلایل مختلفی از جمله سبک زندگی و انتقال ارثی دارد. این بدان معناست که دلیل قطعی و حتمی سرطان سینه الزاما بستن سوتین نیست. این باور و گمان آیا بستن سوتین باعث سرطان می شود یا خیر نیز از دیرباز در بین عامه مردم وجود داشت.

کتابی که توسط “سیدنی راس سینگر و سوما گریسمایر” به نام “لباسی برای کشتن” در سال ۱۹۹۵ به تحریر در آمد و منتشر شد نیز بر قدرت این تفکر و باور دامن زد. طبق ادعای سیدنی راس سینگر و سوما گریسمایر، زنانی که در طی شبانه روز بیشتر از ۱۲ ساعت از سوتین استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

دلیل قطعی و حتمی سرطان سینه الزاما بستن سوتین نیست!

انجمن سرطان آمریکا، تحقیقات کامل و جامعی را برای پاسخ به این شایعه و باور به عمل آورده است. طبق مطالعات انجمن سرطان آمریکا، اصلا مایعات بدن به سمت سیم‌های زیرین حرکت نمی‌کنند. واقعیت امر آن است که مسیر حرکت مایعات بدن رو به سمت بالا و غدد لنفاوی زیر بغل است. بنابراین، شواهد و دلایل کافی و منطقی مبنی بر این که سوتین سرطان ایجاد می‌کند وجود ندارد. این تحقیقات اثبات می‌کند که سوتین‌های با سیم و استفاده از سوتین در شب و موقع خواب از دلایل سرطان نیستند.

 

آیا نقش اضافه وزن و چربی باعث سرطان سینه می‌شود؟

زنانی که دارای اضافه وزن و چربی زیاد هستند به طبع داری سینه‌های بزرگتر و درشت‌تری هستند. اضافه وزن و چربی زیاد می‌توانند با فشار بر جریان حرکت مایعات لنفی، خطر بروز سرطان را ایجاد کنند. افرادی که سینه‌های بزرگتری دارند، به طبع از سوتین‌های سیم‌دار استفاده می‌کنند و امکان ابتلا به سرطان سینه را دارند. این به آن معنا نیست که استفاده از سوتین در این افراد دلیل ایجاد سرطان سینه است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی مطالعه‌ای با مشارکت زنان یائسه‌، ۱۰۰۰ زن که با سرطان سینه دست و پنجه نرم می‌کنند و ۵۰۰ تن از زنانی که سرطان سینه نداشتند، انجام شد. طبق نتایج این مطالعه هیچ موردی که اثبات کند بین پوشیدن سوتین و سرطان رابطه‌ای وجود دارد یا خیر به دست نیامد. به زبانی دیگر نتیجه این مطالعه، دلیلی مبنی بر ایجاد سرطان بر اثر استفاده از سوتین وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *